Iedereen is anders en gaat op zijn eigen manier om met leerstof. Bovendien hebben we ook verschillende contexten nodig vooraleer we effectief iets kunnen vasthouden.

Bied de kinderen een breed aanbod aan woordenschatverrijking; zo vindt iedereen een aanknopingspunt en leer je jouw leerlingen goed kennen.

Onderstaande theorieën kunnen hierbij een leidraad zijn.

 

1. Leerpiramide van Bales

De piramide van Bales toont ons hoeveel % we van de gekregen informatie dmv verschillende onderwijsvormen we onthouden na 24 uur.

 

5% van wat we horen of van waar we naar luisteren onthouden we; een uitleg zonder visuele ondersteuning, een luisterfragment, ...

10 % onthouden we uit te lezen teksten, ...

20% blijf hangen uit de combinatie van geproken tekst met visuele ondersteuning; powerpoint met uitleg, luisterverhaal met prenten, ...

Iemand iets zien doen zorgt voor 30% onthouden; als juf een voorbeeld geven bij een knutselactiviteit.

Een discussiegroep waarbij ieder moet reflecteren over de inhoud en zijn kennis kan delen levert 50% op; klassikaal bespreken van eigenschapen van een paard, geziene leerstof van de dag bespreken, ...

Effectief dingen doen en toepassen in de praktijk zorgt voor 75% onthouden; kopies gaan maken op het secretariaat, fruit gaan kopen in de winkel.

Het krachtigste is iemand anders de leerstof uitleggen!

2. Leerstijlen van Kolb

De theorie van David Kolb is niet alleen een instrument om variatie in lessen te krijgen maar ook om verschillende leerlingen aan te spreken en te motiveren. Niet iedereen leert namelijk op dezelfde manier

 

Meer informatie vind je hier en hier.

Of doe de test hier en hier.

3. Meervoudige intelligentie

Iedereen heeft verschillende talenten. Iedereen heeft dus verschillende interesses en haalt zijn motivatie en energie uit andere activiteiten en bezigheden.

 

Meer informatie en testen vind je hier en hier.

4. Betekenisvolle taken

Het Centrum voor Taal en Onderwijs heeft een kijkwijzer ontwikkelt voor het opstellen van betekenisvolle taken.

Meer informatie vind je hier en hier.

 

 

 

© taalrijk.be, 2016, door Sanne Pittomvils

Met dank aan: Pixabay & Openclipart.

 

 

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden