Hier vind je leuke projecten om rond zinsconstructie met gewezen anderstalige

nieuwkomers te werken.

SCHATTENJACHT

 

Introductie rond schatkaarten, zeereizen, piraten, roven, vallen zetten en hinderlagen, schatten, eilanden, windroos, gevaren op zee, hindernissen in de jungle, ...

 

Downloads:

Schatkaarten via google

Piraten- en zeeroverweetjes

Praatplaat piraten: 1, 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mogelijke activiteiten:

 

1. De leerkracht leest een route voor en de anderstalige leerlingen tekenen hem uit op de kaart. Vinden ze de juiste locatie op de kaart?

Vb.: "Ga in het noorden van het eiland aan wal, ga naar het bos in het noordwesten van het eiland, ...

 

2. De leerlingen maken hun eigen kaart en schrijven er een route bij uit.

> Ze kunnen deze route voorlezen aan de klas waarbij de medeleerlingen de route uittekenen en de locatie van de schat zoeken.

> De routes en bijhorende kaarten kunnen uitgedeeld worden aan de medeleerlingen waarbij de kinderen al lezend de route (op een kopie) uittekenen om de schat te vinden.

 

Download:

Maak je eigen schatkaart

 

TIP: voeg spelletjes en raadsel toe aan de schattenjacht. Bij elk juist opgelost item krijgt de anderstalige leerling een deel van de code, nodig om de schatkist te openen.

 

Downloads:

Piratendoolhof: 1 en 2

Beginletters

Geheimschrift

Piraat tekenen

Patronen

Dot to dot

Werkbundel, telopdrachten en puzzels

Vrij tekenen

Woordzoeker

Allerlei

 

Afsluiting: Speel enkele leuke spelletjes als de nabespreking erop zit.

 

Downloads:

Piratenspelbord: 1 en 2

Dobbelspel

Memory

Splitpenpoppetje maken

Masker

 

TIP: je kan uiteraard ook een heel bewegingsparcour in de klas / school / turnzaal uitzetten.

RECLAME MAKEN

 

Introductie rond reclame: wat is reclame, waar vinden we reclame, hoe is reclame opgebouwd, ...

Bekijk samen met de anderstalige nieuwkomers: affiches & filmpjes.

 

Activiteit: laat de kinderen een eigen reclamecampagne uitwerken. Elk groepje kiest een product en bespreekt hoe ze reclame gaan maken.

EEN KRANT SAMENSTELLEN

 

Introductie rond kranten: wat is een krant, hoe is een krant opgebouwd, wat is de inhoud, ...

 

Activiteit: elke anderstalige leerling kiest een onderwerp waarover hij iets wil schrijven en gaat aan de slag. De artikels kunnen gaan over nieuwsfeiten, gebeurtenissen op school of misschien wel een fantasie-toekomst-krant, ...

 

Afsluiter: laat de kinderen een leuke cartoon tekenen, een spelletje uitwerken, ... om de krant verder aan te vullen.

 

 

STAPPENPLAN

 

Laat de leerlingen een stappenplan uitwerken bij vb. een recept, het tekenen van een cartoon, een knutselwerk maken, ...Werk samen met hen iets uit en vraag nadien om het stappenplan uit te werken voor hun klasgenootjes uit de reguliere of een andere klas.

KRANT MAKEN

 

Laat elke leerling 1 of meerdere artikels (over de school, zijn thuisland, een fantasiewereld, ...) schrijven en stel zo jullie eigen krant samen.

Je kan er ook een krant van maken over het ganse schooljaar en de leerlingen bij elk afgerond project of elke gebeurtenis een artikel laten schrijven.

 

Leuke site: krantenmaker

FANTASIEDIER

 

Introductie rond mytische dieren, fantasie, magische krachten, ...

 

Downloads:

Lijst met fabeldieren

Griekse mythologie

Mythische wezens

 

Mogelijke activiteiten:

 

1. De leerkracht omschrijft zo gedetailleerd mogelijk (grootte, lichaamsbouw, kleur, woonomgeving en speciale talenten) een dier dat enkel bestaat in de fantasiewereld en laat de kinderen dit dier tekenen.

Vb.: "Mijn dier heeft het hoofd van een vogel en is blauw. Hij heeft een hele lange snavel en zeer kleine oogjes. Mijn dier heeft zes poten en een paardenstaart, ... Mijn dier kan heel snel vliegen, ..."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. De anderstalige leerlingen tekenen hun eigen fantasiedier en omschrijven dit op hun beurt zo gedetaileerd mogelijk. Kunnen de medeleerlingen het dier adhv. de instructies natekenen?

 

Afsluiting:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iedere anderstalige leerling neemt een papier en vouwt het in drie. In het eerste gedeelte wordt een hoofd van een dier getekend. De neklijnen worden doorgetrokken tot in het tweede deel. De tekening van het hoofd wordt omgeplooid zodat dit niet meer zichtbaar is. De papieren worden doorgeschoven. Nu wordt een romp getekend in het tweede deel. De lijnen voor de staart worden doorgetrokken tot in het derde deel. Opnieuw wordt de romp omgevouwd zodat deze niet zichtbaar is. In het laatste gedeelte tekent, opnieuw, een andere leerling de staart. Als iedereen klaar is worden de tekeningen opengevouwd en de, vast grappige, dieren bekeken.

TONEEL SPELEN

 

Lees samen met de kinderen een boek, een stripverhaal of kijk naar een filmpje. Verdeel de rollen en werk samen een toneelstuk uit over het verhaal dat gelezen of gezien werd.

Film het gebeuren en bekijk het later opnieuw.

 

Website vol ideeën:

Kindertoneel

WEETJES-QUIZ

 

Iedereen gaat in boeken of op het internet op zoek naar leuke weetjes binnen een bepaald thema. Adhv. deze informatie worden quiz-vragen opgesteld. Deze vragen worden nadien door de quizmaster aan verschillende teams gesteld. Welk team verdiend de meeste punten?

 

Voorbeelden weetjes...

... over water

... over vanalles en nog wat

... allerlei

GRABBELTAKEN BIJ BOEKEN

 

Noteer allerlei grabbeltaken en verzamel ze in een bokaal. Kinderen die een boek gelezen hebben mogen een grabbeltaak nemen en uitvoeren.

 

Voorbeelden vind je hier.

EEN VERRASSEND EINDE

 

Laat de kinderen een kortverhaal, prentenboek, ... lezen. Laat hen een nieuw einde verzinnen bij het verhaal.

EXPERIMENTEREN

 

Proefjes.nl

Werkbundel elektriciteit

Encyclopedoe

 

Ga samen aan de slag met allerlei experimenten en proefjes!

PRENTENBOEK

 

1. Neem de tekst van een bestaand prentenboek en laat de andertalige nieuwkomers er tekeningen bij maken.

 

2. Neem de prenten van een bestaand prentenboek en laat de anderstalige leerlingen er tekst bij schrijven.

 

Laat de kinderen hun verhaal nadien voorlezen aan vb. kleutertjes.

STRIPVERHALEN

 

1. Neem een stripverhaal en laat de anderstalige kinderen er een verhaal over schrijven.

 

2. Neem een bestaand verhaal en laat de leerlingen er een stripverhaal over maken.

 

3. Kies samen met de kinderen een onderwerp en verhaallijn en laat ze hier een stripverhaal over tekenen.

 

4. Elke leerling tekent een stripverhaal zonder tekst. Een medeleerling vult de tekst in.

 

5. Laat elke leerling enkele kadertjes van een stripverhaal tekenen en schuif zo telkens het stripverhaal door tot het verhaal klaar is.

GOOCHELEN

 

Werk samen met de anderstalige leerlingen een goochelshow uit die ze later aan hun klas mogen voorstellen. Je kan ze hierbij tevens de taak geven om de goochelnummers aan hun klasgenoten te leren.

 

Leuke trucs:

Robin Matrix

Goochelen doe je zo

Goochelen.nl

Kaartentrucs

Goochelen met woorden (p.35)

 

EEN NIEUWE KAFT

 

1. Bedenk of neem een aantal (sprekende) titels van boeken over.

 

Bijvoorbeeld:

"Mijn huis is een ballon."

"Metromonster"

"Mama wil op reis."

"Een miljoen vlinders."

"Prinses Arabella gaat naar school."

"Bang van vampieren."

 

Laat de leerlingen een kaft ontwerpen en een korte inhoud schrijven bij één van deze titels.

Je kan het resultaat nadien vergelijken met het originele boek.

 

2. Je kan ook de titels van kaften verstoppen en de leerlingen zelf een titel (en korte inhoud) laten bedenken.

KRUISWOORDRAADSEL

 

Laat de anderstalige nieuwkomers zelf (eventueel binnen een bepaald thema) een kruiswoordraadsel uitwerken. Laat hen woorden noteren en een bijpassende omschrijving.

Via crosswordlabs kan je online kruiswoordraadsels aanmaken.

 

 

JE GEBOORTELAND VOORSTELLEN

 

Laat de anderstalige kinderen een spreekbeurt over hun geboorteland geven. Je kan hen hierbij gebruik laten maken van powerpoint. Motiveer de kinderen om spulletjes of iets om te eten van hun geboorteland mee te brengen.

VERTELTAFEL

 

Neem als uitgangsbasis een prentenboek dat je samen met de anderstalige kinderen leest en bespreekt. Laat de anderstalige nieuwkomers een decor bouwen waarin het verhaal zich afspeelt. Laat de leerlingen teven figuren en attributen voorzien of knutselen om het verhaal na te spelen.

 

Inspiratie:

De verteltafel: speels en zinvol

Google-resultaten

Pinterest

Nijntje in het museum

 

 

 

© taalrijk.be, 2016, door Sanne Pittomvils

Met dank aan: Pixabay & Openclipart.

 

 

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden